Ryanmen : Différence entre versions

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'''Ryanmen''' {{kana|両面}} is the most commonly occurring [[machi|wait pattern]] in the game. Commonly referred as the "open wait", this pattern involves two consecutively numbered tiles, waiting on the "outside" number. For example, a 3-4 needs either a 2 or a 5 in order to form [[Mentsu|tile groups]] of either 2-3-4 or 3-4-5. By far, this is the most efficient wait pattern, as it uses just two tiles while waiting on a maximum of eight possible tiles.
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Le '''Ryanmen''' {{kana|両面}} est l'[[machi|attente]] la plus courante. Souvent appelée "double attente", ce motif comprend deux tuiles numérales qui se suivent, pouvant se compléter avec les nombres "à l'extérieur". Par exemple, un 3 et un 4 ont besoin d'un 2 ou d'un 5 pour former un [[Mentsu|groupe de tuiles]], soit 234 soit 345. C'est de loin l'attente basique la plus efficace, puisqu'en possédant deux tuiles il est possible d'attendre sur un maximum de huit tuiles.
  
 
==Pattern==
 
==Pattern==

Version du 8 février 2016 à 19:44

Ryanmen
Kanji 両面
Français {{{français}}}
Fu 0 fu
Type d'attente Attente sur 2 tuiles
Tuiles disponibles 8 tuiles
Exemple de motif Tile-4p.svgTile-5p.svg
Exemple sur Tenhou.net Using riichi

Le Ryanmen 「両面」 est l'attente la plus courante. Souvent appelée "double attente", ce motif comprend deux tuiles numérales qui se suivent, pouvant se compléter avec les nombres "à l'extérieur". Par exemple, un 3 et un 4 ont besoin d'un 2 ou d'un 5 pour former un groupe de tuiles, soit 234 soit 345. C'est de loin l'attente basique la plus efficace, puisqu'en possédant deux tuiles il est possible d'attendre sur un maximum de huit tuiles.

Pattern

Tile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-4s.svgTile-5s.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svg Waiting for: Tile-3s.svg or Tile-6s.svg

Always, ryanmen wait for two tiles. In addition, two ryanmen patterns may combine to form a ryanmenten, which waits for 3 tiles instead of two.

Fu

Due to its relatively ease, the ryanmen pattern is not awarded any fu. The inability to gain fu based on ryanmen makes it an essential component to the yaku, pinfu.

Pinfu

The yaku, pinfu, requires ryanmen, because the waiting pattern does not produce fu. Ryanmenten is also allowed, as nested ryanmen do not produce fu either.

Suji

1-circle.png 4-circle.png 7-circle.png
2-circle.png 5-circle.png 8-circle.png
3-circle.png 6-circle.png 9-circle.png

Ryanmen is directly related to suji, or the mahjong intervals. At any time, ryanmen waits on a pair based on the three intervals of: 1-4-7, 2-5-8, and 3-6-9.

Tile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-2p.svgTile-3p.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svgTile-0z.svg Waiting for: Tile-1p.svg or Tile-4p.svg

In this example, the consecutive 2-3 needs either of the two waiting tiles in order to complete the sequence. The 1 and 4 is included in the 1-4-7 interval.

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